Aktuality

Přijeďte se podívat na znovuzrozenou automobilovou krásku

Národní technické muzeum (NTM) představilo veřejnosti restaurovaný vůz Tatra 77a z roku 1937. Jedinečný automobil, který je národní kulturní památkou, si teď můžete prohlédnout v Centru stavitelského dědictví NTM v Plasích.  Letos uplynulo přesně 90 let od chvíle, kdy se 5. března 1934 mohli novináři v Praze seznámit s prvním aerodynamickým automobilem Tatra – s modelem Tatra 77. Bylo to těsně předtím, než se jeho dva prototypy objevily na vídeňském veletrhu a berlínském autosalonu.  „Vozidlo díky svému aerodynamickému tvaru působilo při uvedení na trh ve 30. letech minulého století jako zjevení,“ říká Jakub Pončík, ředitel výzkumu a vývoje společnosti TATRA TRUCKS. „Karoserie ve tvaru kapky, osmiválcový motor a samonosná karoserie dodávaly vozidlu na jedinečnosti a unikátnosti. Konstruktéři v čele s Hansem Ledwinkou v době prken a pauzáků dokázali vytvořit až téměř neuvěřitelné dílo.“  Jak dodává generální ředitel NTM Karel Ksandr, model 77 „vzbudil pozornost v zahraničí nejen díky své rychlosti a cestovnímu komfortu, ale především svými koncepčně řešenými tvary s nízkým odporem vzduchu“.  Oživit zašlou slávu se podařilo po 50 letech  K 90. výročí prezentace Tatry 77 nachystalo NTM pro technické nadšence i zájemce o historii mimořádný dárek: Představilo jim restaurovaný černý vůz Tatra 77a z roku 1937, který si původně pořídil českoněmecký podnikatel Evžen Porák, majitel papíren Vltavský mlýn v Loučovicích na Šumavě.  V padesátých a šedesátých letech 20. století vůz vystřídal několik soukromých majitelů a v roce 1974 se ve špatném stavu stal součástí sbírek NTM. Na své znovuzrození čekal v depozitáři skoro 50 let. Ta chvíle ale nakonec přišla.  Umění restaurátorů podpořily evropské peníze  Cílem restaurátorů nebylo automobil zprovoznit, ale uvést ho do historicky věrného a esteticky atraktivního stavu. Proces restaurování byl náročný a nákladný a k jeho úspěchu výrazně přispěly prostředky z evropských fondů. Bez nich by se zřejmě podobné projekty, alespoň v dohledné době, nepodařilo uskutečnit.  Rozhodně ale šlo o dobře vynaložené peníze. O mimořádné hodnotě tohoto vozu svědčí i fakt, že se v roce 2006 stal součástí souboru pěti kopřivnických automobilů, které jsou zapsané jako národní kulturní památka. Kromě nově zrestaurované Tatry 77a sem patří i první vyrobený automobil NW Präsident, Tatra 80 prezidenta T. G. Masaryka, Tatra 11 a Tatra 87 cestovatelů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda.  Rostislav Mazal, ředitel odboru Řídicího orgánu IROP, k tomu říká: „Gratuluji Národnímu technickému muzeu, že využilo prostředků Evropské unie k restaurování právě této netypické národní kulturní
Kulturní 28. 03. 2024

V zimě autem z Liberce až pod vrchol Ještědu

Tři kilometry dlouhý úsek, z Horního Hanychova až pod vrchol Ještědu, bude v zimním období opět v provozu. Od neděle 13. prosince došlo k přerušení rekonstrukce silnice, která spojovala Liberec s Podještědím. Dočasně otevřená trasa bude sloužit obyvatelům v Podještědí i návštěvníkům regionu a v zimní sezóně zjednoduší dojíždění do krajského města Liberce. Oprava bude opět pokračovat od 5. dubna 2021 a skončit by měla v témže roce. Oprava komunikace je hrazena také z programu IROP.
Dostupný 14. 12. 2020

Nový obchvat Velkého Beranova

Obchvat, který urychlí spojení Jihlavy s dálnicí D1 v Kraji Vysočina, je již k dispozici i pro veřejnost. Nový obchvat přispěje ke zvýšení kapacity, plynulosti a bezpečnosti dopravy na tomto silničním tahu. Délka historicky největší silniční stavby na Vysočině je přes 4 kilometry, součástí je pět mostů, protihlukové stěny, autobusové zastávky a mnoho dalších zajímavých technických provedení. Tato důležitá a náročná stavba, jejíž příprava a realizace trvala několik let, čerpá dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Celková výše dotace přesáhla 500 milionů korun. Více o stavbě najdete na oficiálních stránkách Kraje Vysočina ZDE.
Dostupný 11. 12. 2020

Putovní výstava

Putovní výstava představuje lidem po celé republice místa, která prošla zajímavou proměnou, a to také díky podpoře z IROP. Jak již název napovídá, výstava putuje po všech krajích naší země a často ji můžete vidět v obcích, ve kterých byla právě některá z proměn realizována. A pokud by vám snad výstava ve vašem kraji utekla, nebo jste se ji nemohli dočkat, vznikla v letošním roce také online verze ke shlédnutí přímo zde.
Sdružené projekty 04. 09. 2020