Tato webová stránka používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytovat co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o cookies jsou uloženy ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se vrátíte na náš web, a pomoc našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Přijeďte se podívat na znovuzrozenou automobilovou krásku
Národní technické muzeum (NTM) představilo veřejnosti restaurovaný vůz Tatra 77a z roku 1937. Jedinečný automobil, který je národní kulturní památkou, si teď můžete prohlédnout v Centru stavitelského dědictví NTM v Plasích.
Letos uplynulo přesně 90 let od chvíle, kdy se 5. března 1934 mohli novináři v Praze seznámit s prvním aerodynamickým automobilem Tatra – s modelem Tatra 77. Bylo to těsně předtím, než se jeho dva prototypy objevily na vídeňském veletrhu a berlínském autosalonu.
„Vozidlo díky svému aerodynamickému tvaru působilo při uvedení na trh ve 30. letech minulého století jako zjevení,“ říká Jakub Pončík, ředitel výzkumu a vývoje společnosti TATRA TRUCKS. „Karoserie ve tvaru kapky, osmiválcový motor a samonosná karoserie dodávaly vozidlu na jedinečnosti a unikátnosti. Konstruktéři v čele s Hansem Ledwinkou v době prken a pauzáků dokázali vytvořit až téměř neuvěřitelné dílo.“
Jak dodává generální ředitel NTM Karel Ksandr, model 77 „vzbudil pozornost v zahraničí nejen díky své rychlosti a cestovnímu komfortu, ale především svými koncepčně řešenými tvary s nízkým odporem vzduchu“.
Oživit zašlou slávu se podařilo po 50 letech
K 90. výročí prezentace Tatry 77 nachystalo NTM pro technické nadšence i zájemce o historii mimořádný dárek: Představilo jim restaurovaný černý vůz Tatra 77a z roku 1937, který si původně pořídil českoněmecký podnikatel Evžen Porák, majitel papíren Vltavský mlýn v Loučovicích na Šumavě.
V padesátých a šedesátých letech 20. století vůz vystřídal několik soukromých majitelů a v roce 1974 se ve špatném stavu stal součástí sbírek NTM. Na své znovuzrození čekal v depozitáři skoro 50 let. Ta chvíle ale nakonec přišla.
Umění restaurátorů podpořily evropské peníze
Cílem restaurátorů nebylo automobil zprovoznit, ale uvést ho do historicky věrného a esteticky atraktivního stavu. Proces restaurování byl náročný a nákladný a k jeho úspěchu výrazně přispěly prostředky z evropských fondů. Bez nich by se zřejmě podobné projekty, alespoň v dohledné době, nepodařilo uskutečnit.
Rozhodně ale šlo o dobře vynaložené peníze. O mimořádné hodnotě tohoto vozu svědčí i fakt, že se v roce 2006 stal součástí souboru pěti kopřivnických automobilů, které jsou zapsané jako národní kulturní památka. Kromě nově zrestaurované Tatry 77a sem patří i první vyrobený automobil NW Präsident, Tatra 80 prezidenta T. G. Masaryka, Tatra 11 a Tatra 87 cestovatelů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda.
Rostislav Mazal, ředitel odboru Řídicího orgánu IROP, k tomu říká: „Gratuluji Národnímu technickému muzeu, že využilo prostředků Evropské unie k restaurování právě této netypické národní kulturní