Tato webová stránka používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytovat co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o cookies jsou uloženy ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se vrátíte na náš web, a pomoc našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Revitalizace NKP Slovenská strela a výstavba depozitáře
Popis projektu
Motorové vozy řady M 290.0 vyrobily kopřivnické Závody Tatra, a.s. v roce 1936 pro tehdejší Československé státní dráhy v počtu dvou kusů. Na vozech byl unikátní nejen design karosérie a interiéru, ale především elektromechanický přenos výkonu od Josefa Sousedíka, díky kterému se vozidlo rozjíždí na elektrický pohon a při dosažení rychlosti 82 km/h se automaticky přepne na čistě mechanický, který je ve vyšších rychlostech účinnější. Do pravidelného provozu zařadily ČSD oba vyrobené vozy v roce 1936. Po druhé světové válce sloužily dále, přičemž zajímavé je jejich nasazení na vlacích spojujících Prahu s Norimberkem po dobu trvání Norimberského procesu s válečnými zločinci, kam vozily naše zástupce. Vůz byl vyřazen v roce 1960 a ve stejném roce došlo k jeho předání podnikovému muzeu Tatra v Kopřivnici. Více než 50 let venkovního stání se na kulturní památce neblaze podepsalo. Skončila nepojízdná a v havarijním stavu. Aby poslední exponát vozu zůstal po rekonstrukci co nejdéle zachován, byl vybudován vhodný depozitář, který umožňuje nejen ochranu této význačné národní kulturní památky, ale nabízí návštěvníkům také jedinečnou expozici, která je přenáší do dob minulých.